Íme,
most van a kegyelem ideje!
Íme, most van az üdvösség napja!
Olvasandó:
Róma 14,1-12 és Máté 13,47-50
Kedves
Testvérek!
A
keresztyén ember élete örökös készenlét. Minden napon, minden órában készen
kell lennünk. Készen kell lennünk először is arra, hogy hitünkről vallást
tegyünk. Péter apostol írja levelében: „legyetek
készen mindenkor számot adni mindenkinek, aki számon kéri tőletek a bennetek
élő reménységet.” Készen kell lenni, alkalmas és alkalmatlan időben
hirdetni az evangéliumot, a Krisztus szabadításáról szóló örömhírt. Minden
napon, minden órában készen kell lennünk. Készen kell lennünk minden jóra, Isten akaratának teljesítésére, a segítségnyújtásra, az imádkozásra, a
kegyes életre. Minden napon, minden órában készen kell lennünk. Készen kell
lennünk Krisztus visszajövetelére. „Vigyázzatok
tehát, mert nem tudjátok, hogy melyik órában jön el a ti Uratok!”
Amikor
a teológián egy-egy nehéz vizsga előtt álltunk, a feladatok, tanulnivalók,
tételek megmászhatatlan akadályként tornyosultak előttünk, sokszor mondtuk:
rajtunk már csak Krisztus visszajövetele segít. Hátha betoppanna, pont azelőtt,
mielőtt lenyomnánk a kilincset, hogy a vizsgabizottság elé lépjünk, és
felszabadítana minket ez alól a hatalmas stressz alól. Nagyon sokan várják úgy
Krisztus visszajövetelét, mint azt a pillanatot, ami végre megszabadít minket a
földi szenvedéstől, a nap mint nap cipelt terhek súlyától, a
kilátástalanságtól. Ha végre visszajönne Jézus, akkor már nem kellene
szembenézni az előttünk álló kihívásokkal, a ránk váró nehézségekkel,
fájdalmakkal. Nem kellene szembenézni megoldatlan problémákkal, elvarratlan
szálakkal.
De nem
mindenki gondol így Krisztus visszajövetelére. Van, aki előtt inkább az
ítéletre való eljövetel képe él erősebben. A mai nap az egyházi rend szerint a Végítélet vasárnapja. És mint ilyen,
sokakban inkább rettegést és félelmet kelt, sem mint a felszabadultság boldog
érzését. Nem véletlenül van ez így, hogy rettegéssel és félelemmel nézünk ama
utolsó nap elé, hiszen nem kicsi a tét. Sőt! A tét nem más, mint hogy
bekerülünk-e az Isten országába? Mit mond ki az ítélet? Egy bírósági
tárgyaláson is az a legizgalmasabb pont, amikor a bíró feláll és kihirdeti az
ítéletet. Ám a mennyei bírósági tárgyalás annyiban különbözik a földitől, hogy
ott az ítélethirdetés végleges. Isten előtt nincs helye a fellebbezésnek,
pót-magánvádaknak, nincs felülvizsgálat, nincs megújított eljárás, nincs
perújrafelvétel. A döntést befolyásolni ott már késő. Ezért is fontos, hogy mi
történik előtte, mit teszünk addig a napig. Ezért is fontos készen állnunk
minden napon, minden órában, mert nem tudhatjuk, melyik órában jön el Isten
ítélni élőket és holtakat.
Érezzük
mi ezt, hogy nagy a tét. És érezzük az Isten ítéletének, döntésének
véglegességét. Éppen ezért sokszor igyekszünk előválogatót tartani. Mert ha már
a döntés után nem szólhatunk, nem fellebbezhetünk, akkor legalább előre
megpróbáljuk bebiztosítani – ó, nem, nem csak magunkat, hanem másokat is.
Mármint hogy mások közül ki legyen és ki ne legyen ott. Ó nem, nem Isten
szerint – szerintünk! Annyi ember él most is a világon (jelen pillanatban több
mint 7 milliárdan!), és mennyien éltek már eddig is, és ki tudja mennyien
fognak még élni a világ végéig. Nem háríthatunk Istenre ekkora terhet, hogy
ennyi ember sorsáról döntsön. Pusztán jó szándékból majd mi segítünk neki. Majd
mi meghozunk néhány tucat ítéletet. Hát az egész világot nem ismerhetjük, de azért
akikkel kapcsolatba kerülünk, azokról végül is meg tudjuk állapítani, hogy
méltók-e az Isten országára, méltók-e velünk együtt ülni a király asztalánál.
Erről ír Pál apostol a Római gyülekezetnek. Hogy ítélkezés folyik a
gyülekezeten belül. Ki mit eszik, mit iszik, mit ünnepel. Mert a gyülekezetben
rendnek kell lenni, nem lehet, hogy mindenféle népségekkel együtt imádkozzanak,
együtt hallgassák az igét. Kijózanítóan szól az apostol szava: Ki vagy te, hogy más szolgája felett
ítélkezel? Ki vagy te ember, hogy már most a földi életben válogatni,
szortírozni, címkézni, ítélni kezded a testvéredet?
Máté
evangéliumából olvastam a kerítőháló példázatát: „Hasonló a mennyek országa a kerítőhálóhoz, amely mindenféle halfajtát
összegyűjt.” Mindenfélét. A kerítőháló egy olyan szerkezet, amelynek egyik
pontját a parthoz rögzítik, majd a másik felével egy nagy kört írnak le vele a
vízen. A háló a súlyoknak köszönhetően a meder aljára süllyed, majd amikor
vélhetően a legtöbb hal úszik az adott területre, akkor összehúzzák. A háló
szája felemelkedik a meder aljáról, és így a háló magába zár minden halat,
növényt és állatot, ami akkor éppen ott van. „Hasonló a mennyek országa a kerítőhálóhoz, amely mindenféle halfajtát
összegyűjt.” A háló nem szelektál, nem válogat, nem ítél. A háló mindenféle
halfajtát összegyűjt: fiatalt, időset, egészségeset és csonka-bonkát,
tökéleteset és a sérültet is. Csakis így lehetséges, hogy mi is
belekerülhettünk a hálóba. „Hasonló a
mennyek országa a kerítőhálóhoz, amely mindenféle halfajtát összegyűjt.” Az
egyháznak pedig, amely az Isten országát kell, hogy hirdesse, szintén
hasonlónak kellene lennie a kerítőhálóhoz. Ám a bűn rontása miatt ez sokszor
nem így van. Ha a nagy egészet nézzük, akkor talán igaz lehet, hogy mindenféle
hal, mindenféle ember összegyűlt a keresztyénség, Krisztus zászlaja alá:
gyermekek, felnőttek, férfiak és asszonyok, házasok és egyedülállók, fehérek,
sárgák és feketék. Mindenféle ember megtalálható a nagy kerítőhálóban. De ha a háló
mélyére nézünk, azt láthatjuk, hogy ott már zajlik az előválogatás. Sok-sok
kisebb hálót igyekszik a keresztyénség kialakítani, és megválogatni, melyik
kishálóba milyen halak kerülhetnek. És minden kisháló azt igyekszik hinni és
elhitetni magáról, hogy ő a legszebb, legjobb, csak vele lehet célba érkezni.
Valaki
egyszer azt mondta, hogy a mennybe érkezve két meglepetés fog érni minket. Az
első meglepetés akkor fog érni, amikor meglátjuk: kik nem kerültek be – akikről
mi szentül meg voltunk győződve, hogy ott lesznek, mert úgy éreztük, úgy
gondoltuk, kívülről úgy láttuk, nekik ott a helyük. A másik meglepetés pedig
akkor fog érni, amikor meglátjuk, kik azok, akik bekerültek – akikről mi
szentül meg voltunk győződve, hogy soha nem léphetik át a menny kapuját.
Ám az
igazi kérdés mégsem ez, hogy a másik ott lesz-e vagy sem. Mert „mindegyikünk maga fog önmagáról számot adni
az Istennek”. Isten fog ítélni élőket és holtakat. Az ő angyalai fogják
szétválogatni a gonoszakat az igazaktól, egyetlen szempont alapján: hitt-e az
Úr Jézus Krisztusban, elfogadta-e őt személyes megváltójaként? Hitte-e, hogy
Jézus azért halt meg, hogy a mi bűneinkért engesztelő áldozatot mutasson be?
Hitte-e, hogy harmadnapon feltámadt a halottak közül, hogy nekünk is örök
életet ajándékozhasson? Kedves Testvérem! TE hiszed-e ezt? Ha igen, nem lehet
kérdés, nem lehet benned kétség a végítélet napját illetően. Bizonyosságod
lehet az üdvösséged felől, mert új életet nyertél a Jézus Krisztusban való hit
által.
Hit
által. Nem a cselekedetek által. Nem azért, mert pontosan úgy viselkedtünk,
ahogyan a templomban szokás. Nem azért, mert pontosan úgy tettünk, ahogyan
keresztyén embernek illik. Minden hal bekerül a hálóba, aki épp ott úszik, ahol
a többi. De ez még önmagából kevés ahhoz, hogy az igazak közé kerüljön a végső
válogatásnál. Ha úszunk a keresztyénség áradatával, még ha ott vagyunk is a
fősodorban, ott ülünk az első sorokban, ott vagyunk, ahol két fedőt
összevernek, ha úgy éneklünk, úgy imádkozunk, úgy köszönünk, úgy teszünk, mint
mindenki körülöttünk a templomban, a gyülekezetben, a hívők közösségében – az
még kevés ahhoz, hogy az igazak közé kerüljünk a végső válogatásnál. Mert akkor
egyetlen dolog számít majd: a Jézus Krisztusban való hit. Nem a másiké, hanem a
miénk. A tiéd, kedves testvérem. A tiéd, személy szerint. Mert mindenki tulajdon Urának áll vagy esik és mindegyikünk maga fog önmagáról számot adni
az Istennek.
Persze
egyszerűbb másokat bírálni, egyszerűbb mások igaz-voltát megítélni. Érdekes,
hogy annyi, de annyi lelki ajándékról beszél a szentírás, amit Isten az ő
kegyelme és bölcsessége szerint adott az övéinek, kinek ezt, kinek azt. Mégis
sokszor úgy tűnik, mintha a lelkek megítélésének ajándékát mindenki magáénak
érezné. Pedig ki vagy te, hogy más
szolgája felett ítélkezel? Mindenki tulajdon
Urának áll vagy esik és mindegyikünk
maga fog önmagáról számot adni az Istennek.
Íme, most van a kegyelem ideje!
Íme, most van az üdvösség napja! Íme, most még van lehetőségünk arra, hogy felhagyjunk
korábbi életünkkel, korábbi gondolataink, felhagyjunk korábbi
látszat-életünkkel, felhagyjunk azzal, hogy csak úgy sodródjunk az árral, és
életünket az Úr Jézus Krisztus kezébe tegyük. Abba a kézbe, amely helyettünk
lett átszögezve, hogy elhordozza az ítéletet, amelynek jogosan minket kellene
sújtania. Abba a kézbe, amely most is hívón nyúl felénk. Ragadjunk meg hát, és
legyünk szívbéli, igaz követői Jézus Krisztusnak. Ámen.
Áldás
„Te azt a hitet, amely benned van, tartsd meg az Isten
előtt. És az Isten békessége, amely minden értelmet felülhalad, meg fogja
őrizni szívedet és gondolataidat a Krisztus Jézusban.” Ámen.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése