2017. szeptember 23., szombat

Könyvkuckó #1 - Biblia

Olvasni mindig is szerettem. Azt hiszem.
Na jó, nem mindig. Eleinte azért olvastam, mert nehogy már az óvodás húgom többet olvasson, mint én, a nagy, az iskolás. De nem éreztem rá az ízére. Majd csak jóval később.
Talán azon is múlott, hogy nem mindig azok az olvasmányok találtak meg, amelyekre szükségem lett volna. Vagy amit szükségesnek éreztem, abban végül csalódtam.
Egyetlen kivételével.

Olvastam magyarul, elejétől a végéig, többféle fordításban. Olvastam belőle részeket héberül, görögül. Forgattam ilyen-olyan kötésben, kiadásban.

A képen számtalan, az életutamon elkísérő Bibliám van, valamiért mind fontos nekem. Legfölül - hát kezdjük azzal, amit meg nem tagadhatok - a "csajos". Pici, fehér kötésben, arany betűkkel, már a megjelenése is nagyon elegáns. És a praktikum: befér a legapróbb női táskába is :) A Gedeon Társaság gondozásában jelent meg, és jó néhány éve már, hogy hozzám került.


Aztán következik egy puha kötésű, hajszálvékony papírra nyomott Biblia, amit a teológiai felvételi évében forgattam rengeteget. Ez a '75-ös UFO, vagyis új fordítású szöveg, ráadásul az a - sokak által kedvelt - verzió, ami nincs hasábokra osztva, hanem folyó szövegként olvasható. 

A kupac közepén egy Károli fordítású Biblia található, amit - upsz... most lebuktatom saját magam - nem forgattam sosem. Én már annak a - szokták mondani az idősek: szemtelenül fiatal - generációnak a tagja vagyok, aki az UFO-n nőttem fel, és bár gyönyörűségesnek találtatik vala lelkemnek a szöveg, de napi használatra nem kívánatos. Amiért mégis itt van, annak az az oka, hogy az Alma mater ajándéka volt ez. Sok kedves tanárom aláírása ékesíti, és egy ige: "Érezzétek és lássátok meg, hogy jó az Úr" (Zsoltárok 34,9)

Legalul van az a Biblia, ami a teológián kísért végig, és még utána is velem volt jó darabig (2014-ig). Ez szintén UFO, de a hasábolt verzió. Ha igét keresek, ez alapján ugrik be, hogy hol keressem - szigorúan vizuális alapon. Külső-belső hasáb, alul-felül, jobb-bal oldal. Ja, nem... tudom ám fejből az egészet :) Ja, nem...

Mégis a mostani a legkedvesebb a számomra. Alulról a második.
Ez az ún. Revideált Új Fordítás (RÚF), amelyet 2014-ben adott ki a Bibliatársulat. Az én példányom egy nagy méretű, bőrkötésű, aranymetszésű darab. Jó érzés kézbe venni a puha bőrborítót, igazi méltóságot kölcsönöz neki az aranyvésetű betűkhöz passzoló aranymetszés. Bár a lapjai rettentően vékonyak, így óvatosságot igényelnek az olvasás során, és kifejezetten nem alkalmasak belefirkálásra, de nem is ezért szeretem.
Hanem mert ajándék volt, amit munka- és szolgatársként kaptam, ezzel az áldással:
"Az élő Krisztus áldjon meg!
Járjon előtted a Feltámadott!
...mutassa meg neked az Élők földjét,
ahol mindenki céljához ér,
mutassa meg neked a szabadság világát,
ahol minden pillanatban megérint az Élet!"

Ennyit a formáról.

A tartalomról pedig... nem is tudom, lehet-e írni bármit is. Részemről annyit ígérhetek, hogy igyekszem részleteiben kibontani a titkát.
De van néhány frappáns vélemény a moly.hu oldalon, amelyet megosztok veletek. Egyik személyes kedvencem giggs85 értékelése:
"Olvasnék még a szerzőtől."
A másik pedig egyetlen szóban fejezi ki legőszintébben a keresztyén ember válaszát Lady_Hope tolmácsolásában:
"Köszönöm."
 Olvassátok hát!

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése